Som kommunikationsstudent finns det oändligt många vägar och riktningar att gå efter en färdig utbildning. Vi har listat upp de största yrkesgrupperna efter en utbildning på Nackademin inom just kommunikation, och fördelningen mellan dessa ute i arbetslivet.
Yrkesuppdelning statistik
- Social media manager 6st – 16,2 %
- Brand manager 4 st – 10,8 %
- Digital strategist 8 st – 21,6 %
- Content specialist 3 st – 8,1 %
- Campaign manager 4 st – 10,8 %
- Projektledare 12 st – 32,4 %
Topp tre, vanliga arbetsplatser
- KliKKi
- Telia Company
- Carat Sverige
Vanliga tjänster per företag
KliKKi
- Paid Media Consultant
- Digital Strategist
- Paid Media Analyst
Telia Company
- Digital Marketing Manager
- Head of Digital Analytics
- Digital projektledare
Carat Sverige
- Senior Campaign Manager
- Head of Interactive
- Digital Campaign Manager
Klicka här för att ta del av en tidigare kommunikationsstudents berättelse.
*All statistik som presenteras på denna sida är baserad på LinkedIns sökverktyg, med sökkriterierna “Nackademin”, “marknadsföring och reklam-branschen” som grund. Statistiken togs i augusti 2017.