Start / Generellt / Träna och klara studierna!

Träna och klara studierna!

Träning är ett perfekt avbrott i vardagen, och hjälper dig dessutom att bli en bättre student. Varför?  Jo, träning syresätter hjärnan och gör dig gladare, förbättrar din sömn, koncentration och minskar stress – vilket gör det lättare för dig att hänga med i studierna.

Löpning till exempel ger oss endorfiner, noradrenalin, dopamin och serotonin, vilka är ämnen som är samma ämnen som skickas ut i hjärnan som när vi upplever kärlek eller äter choklad.

 

Du kanske inte är en träningsperson? Lugn, du behöver inte gå fullt ut. Det kan räcka bara med att träna hemma en liten stund varje dag, eller ta en snabb promenad med en kompis. Här ger vi några tips på hur du kan göra för att få samma känsla som om du hade ätit en chokladkaka:

  • Bestäm dagens övning i köket, varje gång du går dit måste du göra 10 benböj.
  • Varje gång du pratar i telefon så måste du stå upp och gå omkring. Sitt aldrig still!
  • Om du städar hemma, se det som ett träningspass och böj på knäna, sträck dig högt och städa så svetten lackar.
  • Finns det trappor i ditt hus? Grattis! Ta dig upp så snabbt du kan, ta två steg i taget och variera hur du går i trapporna.
  • Ställ dig upp en gång per timme, böj på knäna och ta i golvet 10 gånger. Det ökar koncentrationen, får igång kroppen och gör dig glad.
  • Ge din hjärna en mikropaus genom att lägga undan telefonen och gå ut på en promenad på lunchen. Det är bra för sömnen, motionen, hjärnan och stressen.
  • Ät alltid minst 500 gram grönsaker per dag.
  • Riv av ett pass i badrummet på morgonen innan du ska in i duschen. Några minuter per dag gör underverk.

Källa: https://www.ica.se/halsa/artiklar/smygtrana-mera/

 

Vill du ha tips på spellistor beroende på vilken träning du utför? Titta här.