Start / Kommunikation / En kommunikations-students berättelse

En kommunikations-students berättelse

Mattias Österberg har läst programmet Digital Strateg på Nackademin.

 

Med en kvarts miljon följare på Instagram har Mattias Österbergs konto gått från att vara en Zlatan fanpage till att idag fungera mer som en nyhetskälla. Nu läser han utbildningen Digital Strateg hos oss på Nackademin, som han själv beskriver passar honom som handen i handsken. Mattias intresse för marknadsföring växte fram under gymnasietiden då han läste samhällsvetenskap med inriktning på media och kommunikation.

”Det roligaste ämnet var det som handlade om marknadsföring och nu kan jag kombinera det med ett av mina största intressen – digitala och sociala medier”, säger Mattias Österberg.

En digital strateg lotsar företag och kunder genom det digitala landskapet och avgör vilka kommunikationskanaler och trender som genererar störst affärsnytta.

“Det innebär att vara den kreativa problemlösaren som både kan leda människor i arbete men också omsätta tankar till konkret innehåll via text, bild och tal.”

Varje lektion är meningsfull menar Mattias och han upplever att allt de lär sig är direkt kopplat till deras specifika yrke. Han upplever att det är en bra kombination av teori och praktik.

Att få lära sig något och sedan sätta det i praktiken är den bästa inlärningsmetoden enligt mig”, säger Mattias Österberg.

Samtidigt som Mattias utbildar sig till Digital Strateg hos oss på Nackademin driver han de två instagramkontona ZlatanNews och ZlatanVideo som tillsammans har en kvarts miljon följare.

ZlatanNews är mitt sätt att få uttrycka en beundran till min stora idol Zlatan Ibrahimovic. Jag publicerar alltifrån nyheter och matchresultat till videoklipp med hans mål”, berättar Mattias Österberg.

 

 

Allt började när Mattias identifierade ett behov: han insåg att de flesta fotbollsstjärnor skapat ett eget Instagramkonto men att just hans idol, Zlatan, inte var en av dem som hakat på den nya trenden Instagram. Mattias valde att ta saken i egna händer och skapade en egen sida för att uttrycka sin beundran till Zlatan. Nu fem år senare har Mattias över en kvarts miljon följare. Vi passade såklart på att fråga om Mattias tips på vad som krävs för att lyckas på Instagram.

 

Mattias 5 tips för att lyckas på Instagram:

  1. Fyll ett behov. Din sida kommer inte att flyga om du inte fyller ett behov.
  2. Hitta din USP. Om du har en idé som redan finns, hitta något som gör din sida unik och sticker ut gentemot dina konkurrenter.
  3. Kvalitet före kvantitet. Många pratar om att man måste posta minst x antal gånger i veckan för att lyckas. Jag tycker snarare att det handlar om att ha kvalitet före kvantitet i sina inlägg.
  4. Ha en tydlig tonalitet. När du postar, ska det märkas att det kommer från dig. Ha samma bild- och textspråk i det mesta du gör.
  5. Jobba med smarta captions. En av de viktigaste faktorerna för min framgång är att jag jobbar med smarta beskrivningar till mina bilder som gör att följarna vill tagga sina vänner och dela innehållet.

 

Vill du läsa mer om våra kommunikationsstudenter?  

http://nackademin.se/nu-gar-studentprojektet-jag-hojer-volymen-live/

http://nackademin.se/att-borja-studera-efter-40-ar-att-ge-sig-sjalv-en-present/

 

Läs mer om lönen efter utbildningen här